Friday, September 19

Saman....di bulan Ramadhan...


"Bengang btol aku dgn pak guard nie...kat masjid pun nak saman", kata seorang student.

"bodo punye pak guard...g teraweh pun nk saman", kata seorang lagi student.

Tahun ini, first time aku kena saman oleh pak guard UTP dengan motosikal aku sendiri. Semester lepas aku dalam semester internship, kalau aku berada di UTP, mungkin kena saman. Semua orang pasti rasa tak puas hati kalau kena saman. Bila kena saman, dah tentu duit akan lesap untuk bayar saman. Di UTP, minimum saman adalah RM30 atau RM50. Terpulang pada keadaan bila masa kena yang RM30 atau RM50. Macam nasib-nasiblah plak dan aku kena yang RM30, Alhamdulillah. Kesalahan aku adalah kesalahan lalulintas dan bila kena saman tu memang mengamuklah sebab kena saman dekat masjid. Time solat terawih pun pak guard rajin menyaman. Aku kena saman sebab parking dekat tempat dilarang. ( Dah tahu salah sendiri lagi nak mengamuk, padan muka aku! ). Memang pengajaran kedua untuk aku kena saman dekat masjid. Pengajaran kedua ? Untungnya aku sebab ada pengajaran kedua. Bukankah pengajaran itu jarang hadir dan kebiasaannya datang hanya sekali ? Tapi masih tak mahu untuk sedar dari pengajaran pertama. 

Tahun lepas juga dalam bulan Ramadhan aku kena saman. Paling best sekali, aku kena saman time solat subuh, juga di masjid tapi tempat yang berbeza. Apalah nasib aku. Mungkin aku kurang amal sedekah di bulan Ramadhan dan ALLAH beri aku ujian dengan menggerakkan pak guard solat subuh di masjid dan menyaman aku. Dengan kejadian itu buat aku berfikir, dari bayar saman lebih baik bersedekah tambah-tambah lagi di bulan penuh barakah ini. Dah terhantuk baru terngadah. Kalau tak kena saman, mungkin aku tak terniat untuk bersedekah. Amat jarang pak guard berjemaah subuh di masjid. Sebab itu aku berani letak motosikal dekat tempat larangan. Mungkin dah memang 'rezeki' pak guard di bulan ramadhan.

- Surat rayuan kurang saman dah diluluskan :) -

Dan aku kalau kena saman memang cepat-cepat buat surat rayuan sebab malas nak simpan lama-lama. Dan biasanya dapatlah kurang dari RM30 ke RM10. Rasa menyesal yang tak penah insaf. Walaupun RM10, boleh tampung makan untuk 3 kali. Tapi dah nasib aku memang kena saman, terimalah dengan redha dan pasrah. ( Padan muka aku kali kedua! ). Ini kali ketiga aku kena saman dan semua disebabkan parking dekat tempat larangan dan ini kali pertama aku kena saman dengan motosikal sendiri. ( Padan muka aku kali ketiga! )

Pengajaran : Patuhlah pada arahan! ( Padan muka aku kali keempat! )

8 comments:

fyruze said...

laen kali, parkin leklok yer enchek aiman..
nsb boleyh rayu lagi..

kalo x..
xblh ar nk mintak duet ghayer kat awk, taun nie ...
huhhuhuhuh..;p

Anonymous said...

smoga sihat, sabar dlm mngerjakan
amalan di bln berkat ini....

aiman tuah said...

fyruze : kna saman or tak, duit raye tetap xde...ngeh²...nk duit ry kak...bleh ??

lok : tQ bro...lame xdgr cite ko..

Anonymous said...

insaf2 lah aiman.. after ni klau kuar cte ko kne saman lg xtau la den nk kate pe.. heee.. slam RAMADHAN..

Unknown said...

satu saman je tu, kira ok lah.

nak buat sticker kereta hari tu, nak taknak terpaksa cek saman yang sebelum intern dulu. heee. ada 4. 4x30 = rm120. sabar ajelah kan. kalau dapat kurang pun, rm40 dah lesap. haih.. dugaan.

aiman tuah said...

intan : xyh kate pape pun..haha

jazlin ernida : yer la..besar kenderaan, besar la samannye...kecik kenderaan, kecik la samannye...sy motor je...hihi..kan kecik tu...berhati-hati la dlm utp yer...pak guard nie mmg suke wat surprise...

fyruze said...

sjak biler chek jd kakak hang..
asyk akak2 jer.. duet ryer xder..
sbb ry, dalm exam hall.. isk3..
so nk mintk la kat org yg brayer..cm enchek aiman kiter nie..
huhuhuhu..nway koala ng kangruu kt snie.. kim slm wat org yg kene saman..lalalalalala...

Anonymous said...

ala bp sgt RM10 hengget 2 nk dibanding saman trafik???haha PADAN MUKA UNTUK KALI KE LIMA!!! mylizazim...