Wednesday, October 29

Pagi...

SUBHANALLAH...
Cantiknya pemandangan pagi ni...
Nyaman...Tambah lagi hujan renyai-renyai atau loghat negeri aku kata ghobeh...
Sambil menikmati milo panas...=)

ALHAMDULILLAH...
Aku masih diberi kesempatan bernafas...
Aku masih diberi peluang untuk bertaubat...
Aku masih diberi peluang untuk mengejar cita-cita...

ALLAHUAKBAR...
Maha Besar Dia yang mencipatakan segala-galanya...
Sekelian Alam...

Alhamdulillah baru hari ini aku dapat meringankan bebanan minda aku setelah beberapa hari dipaksa berkerja keras...hanya untuk sementara, kerana masih banyak lagi tugasan yang bakal menunggu. Lumrah alam, hidup sebagai seorang pelajar memang penuh dengan cabaran dan dugaan. Bukan saja dari segi akademik tapi juga merangkumi aspek kehidupan.

Aku bersyukur, kalau tak kerana cabaran dan dugaan itu, tak mungkin aku boleh sampai ke tahap sekarang ini. Manusia memang perlu kepada cabaran dan dugaan, dari situ kita belajar. Belajar menjadi manusia.

Kurang dua minggu dari sekarang, aku akan menghadapi peperiksaan akhir aku untuk semester ini. Mudah-mudahan dipermudahkan urusan perjalanan aku, dunia dan akhirat. Doakan moga aku dan sahabat-sahabat lain dapat menghadapi segala tekanan dan cabaran hidup ini dengan tenang dan cekal. Banyak yang perlu aku ulangkaji memandangkan otak telah 'disuapkan' dengan kuih-muih aidilfitri membuatkan otak aku tepu dan liat. Manusia, mudah lupa. OKlah, tak tahu dah apa yang aku mengarut sekarang ni. Doakan agar perjuangan aku terus bersemangat seperti semangatnya para Rasul dan Anbiya di medan jihad. Wallahu'alam.

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, Maka peliharalah kami dari siksa neraka."

Ali-imran : 190-191

6 comments:

Siti said...

kalo mkn kuih aidilfitri bole menyebabkan otak tepu dan liat ke??that's a new fact.

aiman tuah said...

busyra : that's fact is not related to others, its just related on me...klu ade relate dgn yg len tu, just kebetulan je...

Anonymous said...

Ghobeh?? tak penah dgr lak spjg jd anak org n9...mane dpt term nie ye?

-NiM-

aiman tuah said...

NiM : mane law tw tang mane dtg nye term tu...sejak azali lg da bese dgn perkataan tu..so xtw asal usulnye =)...ank org n9 ?? maybe kamu tak bese ckp n9 kot, sbb tu xtw....hehe

Anonymous said...

stuju...
alhamdulillah masey diberi ksempatan bnafas...
syukuri nikmat selagi kita mmpu melakukn...

All da bez utk final bgteh..
Doakn sesame..tp jgn expect amin dpt rsult cm dlu lg bgteh..sem ni ntah mcm ape ntah..hidup ni kn cm eye on msia..naek turun je..buat sstu bkn utk kpntingan diri je kn..blaja drpd ksilapan gak..
n org yg bmnfaat kpd org laen tu kn sebaik2 org..hmm..mlalut plak.. dh lame x bukak tenet ni..bru ni la ade ksmpatan..

=D

Unknown said...

mne thu sy tak bese ckp n9? huhuu,..mmg btol pon. nnt tnye kt nenek...ade x pkataan tu..=p
all d besh akhi~