Saturday, March 28

Tu la...dogel bobona....

Aku dilahirkan pada hari pertama bulan Januari 1986. Mak kata mengikut kata doktor, aku bakal lahir pada pertengahan ke dua bulan Disember 1985. Tapi aku tak nak keluar dari perut mak sehingga tibalah hari pertama Januari tahun 1986. Mak kata aku degil sehingga tak mahu keluar dari perut seperti ramalan doktor. Tapi itu semua kerja Tuhan. Tapi.....degil sangatkah aku ini ?

Selepas dua tahun aku lahir ke dunia yang sementara ini, aku berpindah dari Paroi,Seremban ke kampung kerana abah berpindah tempat kerja. Tahun itu juga mak aku berhenti berkerja kerana adik aku dah lahir dan mak nak jaga kami adik-beradik depan mata kepala sendiri. Kampung aku tak jauh dari rumah asal di Seremban, cuma mengambil masa kurang satu jam perjalanan menaiki kereta. Kampung aku diberi nama Kampung Seberang Paya, terletak di dalam daerah Rembau, mukim Kota berhampiran salah satu pusat rekreasi di Negeri Sembilan iaitu Gunung Datuk. Nak tahu lebih lanjut pasal Gunung Datuk, sila klik sini. Nak tahu lagi ? Sila klik sini pula. Nak tahu lagi dan lagi ? Sila Gooooogle sendiri. =)



Aku, yang dogel.



Banyak perisitwa degil yang berlaku ketika aku menetap di kampung selama kurang empat tahun. Salah satu daripadanya, mak berpesan jangan bermain-main dengan ayam kerana nanti terkena penyakit ******. Dengan ketika itu aku yang berjiwa kanak-kanak yang nakal, suka bermain-main dengan ayam, menangkap ayam dan mengurung ayam, membuat perangkap ayam dan setelah tertangkap melepaskannya semula dan yang lain-lain lagi yang berkaitan dengan ayam. Abah aku ketika di kampung memang banyak membela ayam, malah ketika di Paroi pun pernah membela ayam dan reban ayam pun masih utuh kuat sehinggalah aku bersekolah rendah sehingga di tahun 6. (Kalau tak silap akulah). Reban ayam terpaksa diruntuhkan kerana ingin mengambil tapak reban tersebut untuk mengubahsuai rumah. Sejak aku mendapat sakit ****** itu, aku dah tak mahu bermain-main yang bukan-bukan lagi dengan si ayam. Hehehe. Degil sangatkah aku, tak mahu mendengar pesan kedua orang tua ?

Peristiwa lain ketika kampung. Emak ada berpesan lagi jangan bermain di kawasan rimbunan pokok buluh tapi aku berdegil juga. Ketika kecil, kawan-kawan aku bermain basikal dan aku terdengar bunyi yang pelik datang dari basikal tersebut. Aku lihat, terdapat pelepah buluh yang berwarna coklat muda diletakkan di basikal tersebut untuk menghasilkan bunyi yang mengaum. Aku pun inginkan bunyi yang sama pada basikalku lantas pergi ke rimbunan pokok buluh untuk mengambil pelepahnya. Mulanya memang seronok dapat bermain basikal sambil mengeluarkan bunyi yang mengaum itu sampaikan berpusing satu kampung pun tidak ada rasa penat. Maklumlah jiwa kanak-kanaklah katakan, jiwa yang sentiasa inginkan permainan yang menghiburkan. Tetapi malamnya pula, aku tak dapat tidur kerana telah terkena miang buluh. Hah, dah mak pesan jangan bermain di rimbunan pokok buluh tapi aku degil. Seluruh tanganku merah-merah terkena miang buluh. Itulah akibatnya dek kerana sifat degil aku. Degil sangatkah aku ?

Betul kata mak, sejak sebelum lahir aku memang degil.

Setelah lahir, bertambah-tambah pula kedegilan aku.


Malah, sehingga kini rasanya aku masih degil. Kawan-kawan banyak menasihati tapi masih berdegil tak mahu mendengar kata. Akibatnya diri aku sendiri yang merana. Memang padan muka aku. Tu la...dogel bobona.

Kenapa aku kata sehingga kini aku masih degil ? Mungkin kawan-kawan sendiri tahu apa sebabnya. Bagi yang tidak tahu, berharaplah moga aku akan ceritakan kisah kedegilan aku seterusnya di episod akan datang. =)

Untuk renungan dan tenungan kita semua :

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Sesiapa yang membuat ibubapanya gembira (memberi keredhaan) maka sesungguhnya ia mendapat redha Allah s.w.t. Sesiapa yang menyakiti hati ibubapanya, maka sesungguhnya ia mendapat kebencian Allah s.w.t." (Riwayat Bukhari)

10 comments:

Unknown said...

ooo tau tau penyakit ape kena daripada ayam tu ngeh ngeh ngeh.

pernah gak tengok adik main basikal letak daun buluh kat tayar basikal tu. heh pelik pelik je.

ok sambung cerita degil seterusnya. best lak baca.

lonejill said...

comel la bdk dogel ni~

Anonymous said...

owh,no wonder la tanya aku pasal pelepah buluh tuh.rupe2 nye nak promote pasal entry ko yer.

aiman tuah said...

Jazlin Ernida : insyaALLAH nnt akan diupdate...

lonejill : ye2 aje kamu ni...

kotak hati : mane ade nk promote...just nk konpem kn mende alah tu je...

Anonymous said...

ooo dogel bebono rupanye....hhhmmm

klong said...

mmg dogil...ttp alhamdulillah dh byk berubah kot,insyaAllah...

klong ingat kau kono rotan teruk dgn abah dulu masa kat Tampin...huhu..lepas tu terus banyak berubah...alhamdulillah

Anonymous said...

kenapa kene rotan?cite la sket

aiman tuah said...

Anonymous (March 29) : aah, mmg dogel pun....=)

klong : dah byk berubah ke klong ? mcm lebey kurg je...hehe...insyaALLAH, mudah2an terus berubah...kono rotan ? mano satu ? haha...kantoi...byk kali kono rotan....

Anonymous (April 3, 9:59 AM ) : knp kna rotan ? haha...tgu je la...tu pun klu smp ms utk dicerita...perjlnn cerita ni sgt pjg...dr saat kelahiran hingga sehingga diri ini pd saat ini...be patient...

Anonymous said...

hahaahhahahaha....padan muko dogel bonar........samo jo sumo ea...hahahaha

Anonymous said...

lotak la sumo gmbr yg dogel2 tue.....