Thursday, March 26

Episod 04 : Pertemuan singkat

Seringkali dia teringat akan si dia kerna sudah lama tidak bersua.

Malam itu, sedang dia khusyuk membeli barang-barang di sebuah pasaraya, terlihat kelibat si dia menolak trolinya. Tidak dapat dibayangkan perasaan dia apabila si dia kelihatan di depan mata. Lalu, dia pergi mendapatkan si dia dan setibanya di tempat di mana dia terlihat akan si dia, si dia tidak lagi kelihatan. Pelik rasanya di hati dia memikirkan bagaimana si dia boleh hilang daridapda pandangan dalam sekelip mata. Namun, dia tidak berputus asa dan berlari-lari anak serata pasaraya tersebut demi mencari si dia yang sudah lama dirindui. Setelah hampir seluruh sudut pasaraya di jejaki, namun masih tidak ketemu jasad yang dicari, si dia. Hati dia rasa hancur kerana peluang bertemu si dia tidak menjadi kenyataan. Perasaan dia yang tadinya riang tidak terkata kini telah bertukar hiba dan duka. Terlalu dalam perasaan rindu pada si dia. Lalu, terlintas difikiran dia apakah dosa yang telah dilakukan sehinggakan Tuhan menghukum dengan menghadirkan perpisahan antara dia dan si dia.

Teringat rangkap lagu nasyid kumpulan Brothers:

Mengapa kita ditemukan
Dan akhirnya kita dipisahkan
Mungkinkah menguji kesetiaan
Kejujuran dan kemanisan iman
Tuhan berikan daku kekuatan

Mungkinkah kita terlupa
Tuhan ada janjiNya
Bertemu berpisah kita
Ada rahmat dan kasihNya

Andai ini ujian
Terangilah kamar kesabaran
Pergilah gelita hadirlah cahaya


Tiba-tiba terdengar kokokkan ayam menandakan waktu fajar telah hampir tiba menyebabkan dia terjaga dari lena. Lafaz istighfar diucapkan sebaik sahaja tersedar dar lamunan. Rupanya dia termimpikan pertemuan singkat dengan si dia. Hancur hati, hiba perasaan bila mana pertemuan itu hanya berlaku di alam maya. Namun, jauh di sudut hati dia perasaan rindu sedikit terubat bila mana si dia hadir dalam lamunan lenanya.

Pertanyaan ke manakah si dia menghilang diri terus bermain-main dalam benak fikiran dia. Apakah si dia masih ingat hubungan yang telah terjalin erat dengannya ? Apakah si dia tidak mengetahui bahawa dia aman mengharapkan pertemuan dengan si dia ? Apakah masih ada harapan untuk dia bertemu dengan si dia lagi ? Semuanya terus menjadi tanda tanya.

" Oh si dia, pulanglah segera", kata hati dia.

3 comments:

Unknown said...

hadir dalam mimpi pun jadilah kan. huhu.

Anonymous said...

tumpang lalu lg~

falling in love is d best feelin..but it hurt d most when we cant xpress dat feeling n to face the missing part of dat someone alone..

-jiwng rupenye ak~

Anonymous said...

mungkin ade maksud di sebalik mimpi tu..