Tuesday, January 20

Episod 01 : Bermulanya....dia dan si dia...

Pagi itu dia bangkit mempersiapkan diri mengharungi hari yang bakal dilalui. Turunnya dari bangunan bertingkat, terus ke tempat yang dituju. Dalam perjalanan itu, dia terserempak dengan si dia sambil melontarkan senyuman dan sedikit lambaian tangan serta memberikan salam.

" Assalamu'alaikum... "

" Dari Abi Umarah AlBarra bin "Azib r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW memerintahkan kepada kami dengan tujuh perkara ; menjenguk orang sakit, mengikuti jenazah, mendo'akan orang yang bersin, membantu yang lemah, menolong yang dizalimi orang, memberi salam, mengkabulkan permintaan seseorang ( yang memohon dengan memakai sumpah). - Muttafaqun 'Alaih -

Dia ke sini dan si dia ke situ. Mereka berjalan berlawanan arah tetapi tujuannya adalah sama. Masing-masing menjalankan tugas masing-masing.

Tengah hari itu, dia sekali lagi terserempak dengan si dia. Kali ini pada tempat dan tujuan yang sama. Putih bersih mukanya membuatkan dia berasa tenang menyaksikan kehebatan ciptaan Tuhan Yang Maha Agung.

Itulah kali terakhir dia melihat si dia. Dengan wajah yang tenang putih bersih, sejuk mata memandang ke arah si dia. Sejuk perut ibu si dia mengandungkannya. Maha SuciMu Ya Allah.

Dia meneruskan perjalanan hari itu dengan aktiviti biasa. Petangnya beriadah. Malamnya sedikit bersantai dan mengulangkaji pelajaran. Dan tiba masa untuk dia merebahkan badan, merehatkan minda untuk menghadapi hari seterusnya. Dan dia termenung berfikir.

" Adakah akan bertemu dengannya esok hari? "

Segala puji bagi Allah...
Selawat ke atas Nabi SAW...
Qul Ya Aiyuhal...
Qul Huallahu...
Qul A'uzubirabbilfalaq...
Qul A'uzubirabbinnas...
Bismikallahumma...
Assyhadu...
Selawat ke atas Nabi SAW...
Segala puji bagi Allah...

6 comments:

Anonymous said...

ehem ehem
:P

kekwa22 said...

siapakah dia? amboi2 adik akak sorang nih.. dah ada secret admirer

Anonymous said...

salam.
hahahha...
jiwang, kau aiman!

aiman tuah said...

adoi...knp sume org pk entry ni as jiwang...dia n si dia can be ANYTHING....haha...think deeply my dear frens..

Anonymous said...

ahhaha...kantoi.

Anonymous said...

tak sangka dia ni jiwang2 rupanye..