Tuesday, February 17

Mari menuntut ilmu....

Dah lama rasanya tak kemaskini blog. Hari ini aku nak berkongsi sikit ilmu dari kuliah maghrib di Masjid An-Nur, UTP. Hari Isnin memang dijadualkan untuk kuliah hadith oleh Imam I Masjid An-Nur, iaitu Ustaz Dawi Cahyono Bin Nurdin. Disebabkan masalah internet yang 'tenat' di UTP, aku tak dapat nak kemaskini blog ini terlalu kerap.

Kuliah hadith ini berdasarkan Terjemah Bulughul Maram. Buku ini adalah himpunan antara hadith-hadith Sohih yang kebanyakannya berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang disampaikan oleh sahabat-sahabat baginda. Hadith sohih adalah hadith yang tiada keraguannya untuk kita semua amalkan.

Kuliah ini adalah kuliah mingguan sehinggalah khatam buku Terjemah Bulughul Maram dan diulang semula dari semester ke semester berikutnya.

Minggu ini dah masuk hadith ke-282 iaitu mengenai bab solat.

Hadith 282.
Hadith ini mengenai suruhan untuk memahami setiap ayat dari Al-Quran yang kita baca dalam solat. Ini telah diriwayatkan oleh sahabat baginda (lupe plak sape die) bahawa Rasulullah SAW di dalam solatnya apabila sampai pada ayat rahmat,maka baginda akan berhenti membaca seketika dan memohon rahmat dan apabila sampai pada ayat azab, baginda akan meminta perlindungan. Baginda biasa melakukan perkara ini dalam solat tahajud namun para 'ulama berpendapat tidak salah jika melakukannya dalam solat fardhu.
* Kena fahami makna-makna ayat Al-Quran, baru boleh amalkan sunnah Rasul ini. Kalau tak paham, tak tahulah mana satu ayat rahmat dan ayat azab. Hadith ini juga menunjukkan bahawa pentingnya dalam memahami makna isi Al-Quran.

Ustaz Dawi juga ada menyelitkan mengenai 7 sunnah Nabi yang amat dituntut untuk kita melakukan antaranya:
- Solat malam (Qiamullail)
- Tadabbur Al-Quran (Membaca dan memahami isi Al-Quran)
- Sedekah
- Solat Dhuha
- Selebihnya ustaz sendiri dah lupa. (Maka, aku pun tak tahu =P)


Hadith 287.
Hadith ini mengenai 7 anggota sujud iaitu:
1. Dahi.
2. Dua TELAPAK tangan.
3. Dua lutut.
4. Dua hujung telapak kaki.

Apabila sujud, dahi dan dua tapak tangan seakan-akan membentuk segitiga (dapat bayangkan?).
Jika salah satu dari anggota sujud ini tidak sempurna, maka sujud itu tidak sah dan secara langsungnya solat juga tidak sah.


Hadith 288.
Ketika sujud hendaklah merenggangkan kedua tangan (tidak rapat antara ketiak dan tangan) bagi lelaki.
Bagi perempuan pula dalam hadith lain disebutkan supaya merapatkannya.


Hadith 293.
Dalam rakaat ganjil, Rasulullah Saw tidak segera bangkit sehingga beliau duduk sempurna.
Contohnya dalam solat zuhur pada rakaat pertama, sebelum bangun untuk ke rakaat kedua, Rasulullah SAW duduk seketika sebelum berdiri untuk masuk ke rakaat kedua. Duduk seketika pada amalanku, aku duduk sepert duduk iftirash. Apakah itu duduk iftirash? Sila klik di sini.

Sekian dahulu perkongsian ilmu untuk kali ini. InsyaALLAH, mudah-mudahan memberi manfaat bukan sahaja untuk diriku tetapi untuk kalian juga. Jika terdapat kesalahan pada tulisan aku ini, diharap dapat diperbetulkan dan diberitahu kepadaku kerana aku juga insan biasa yang tidak sempurna, yang selalu melakukan kesalahan.

Rasulullah SAW bersabda," Sollu kama roaitumuni Usolli " yang kira-kira bermaksud," Solatlah kamu seperti mana aku bersolat ".


" Sampaikanlah walau satu ayat ".

Wallahu'alam.