Sunday, March 1

Manusia boleh berubah...

Setelah lama tidak mendengar khabar berita, akhirnya aku dapat berhubung semula dengan sahabat yang telah sekian lama tidak mendengar khabar berita. Teringat kembali nostalgia ketika sama-sama menanam impian menuju ke arah visi yang sama.

Dahulunya sahabatku itu bukan seperti sekarang yang aku kenali. Beliau telah banyak berubah. Berubah ke arah yang lebih baik. Aku bersyukur padaMu kerana memberikan ruang kepada beliau untuk menjadi yang lebih baik. Mudah-mudahan ruang pembaikkan sahsiah diri sentiasa hadir dalam setiap ruang masa individu.

Kalau dulu beliau seorang yang begini tetapi kini beliau telah menjadi begitu. Aku tidak akan tulis secara terperinci perubahan yang berlaku ke atas beliau kerana itu tidak penting bagiku. Yang penting adalah, aku amat bersyukur dengan perubahan yang berlaku ke atasnya. Aku yakin dan pasti yang mana rakan-rakanku yang lain pun akan setuju dengan perubahan yang dialami beliau.

Sekarang, kata-katanya lebih bermotivasi. Bermotivasi untuk dirinya sendiri juga diri setiap orang di sekelilingnya. Aku bangga dan terharu dengan perubahanmu itu wahai sahabat. Moga kau akan terus menabur bakti untuk sahabat-sahabat yang lain. Terima kasih kerana bersahabat denganku. Terima kasih kerana mengingatiku pada saat aku lupa dan alpa. Bahkan kalau dulunya orang beranggapan bahawa aku lebih baik daripadamu, tetapi sekarang aku merasakan bahawa engkau adalah lebih dan lebih baik daripada aku. Aku tidak pernah dan terlintas untuk cemburu dengan perubahanmu itu. Aku tidak pernah rasa iri hati dengan sifatmu itu. Aku amat bersyukur di atas nimkatMu dengan kurniaan engkau sebagai sahabatku. Sukar untuk menggambarkan bagaimana perasaanku bila mana mengetahui perubahanmu itu. Namun, aku akan terus berdoa, moga-moga tiap-tiap perubahanmu itu membawa kebaikan kepada dirimu khasnya dan sahabat-sahabat lain secara amnya.

Dan sesungguhnya ketika waktu dulu pun, aku tidak pernah menganggap diriku lebih baik daripadamu. Kerana engkau memang selalu lebih baik daripadaku. Terima kasih tidak terhingga buatmu sahabat.


Sahabat
Tika dulu engkau kecil
Tapi kini engkau telah besar

Sahabat
Tika dulu engkau dipandang rendah
Tapi sekarang engkau dipandang tinggi

Sahabat
Aku kagum dengan dirimu
Semenjak kita bertemu
Sehingga kita berpisah
Dan akhirnya kita bertemu kembali
Engkau tetap sahabat yang aku amat hormati

Sahabat
Dalam dirimu aku sedar adanya sinar
Sinar cahaya yang menerangi kehidupan
Yang menerangi malah meluaskan pemandangan
Moga cahaya itu akan sentiasa bercahaya
Bercahaya dan terus menerangi
Cahaya menyuluh kehidupan
Moga hidup ini sentiasa terang


*Entah apalah yang aku merepek dengan puisi "rojak" itu...

1 comment:

Anonymous said...

"kamu tetap sahabat yg aku kagumi.."

mg diriku jua dpt mjd spt 'sahabat' spt itu..
dahulu,aku kuat pendirian..
kini,apabila aku sudah jauh drpd 'sahabat2' spt itu,aku kini mkin melupai pendirian itu..
pendirian yg amat2 aku pegang..
Tuhan,mg diri ini dberi kekuatan,agar aku terus tegak berdiri dgn sendrinya..

Smg ummah dilimpahi dgn kejayaan hakiki..

InsyaAllah.

-monolog dri seorg teman-